Rabu, 19 Mei 2010

Kekalahan Rasuah Di Sibu, Sarawak

·


PRK Sibu P212 pada 16 Mei lalu memberi signal bahawa sedaif-daif dan semiskin-miskin rakyat Sibu, mereka masih tidak termakan seluruhnya dengan perbuatan rasuah dan suapan oleh BN/SUPP disepanjang tempoh berkempen.

Segala janji manis oleh pimpinan BN termasuk PM 1Malaysia ditaburkan sehingga kata-kata mengemis dari Najib, "I help you, you help me" terungkap di Sibu menunjukan bertapa terpinggirnya rakyat Sibu khususnya kaum melayu/malanau disepanjang sungei Rejang, di Kg Jeriah , di rumah2 panjang dll.


Di sekeliling masjid Sibu, mulai jam 4 pagi lagi jentera penurap jalan dan pekerja mee segera telah siap sedia untuk memberi turapan baru kepada jalan2 yg sempit dan berlubang2. Cek RM18juta di beri oleh Najib kepada beberapa sekolah Cina di Sibu menyebabkan kaum Cina berasa lagi di hina oleh Najib seolah2 mahu membeli mereka! Mereka ada maruah. BN kalah di Batang kali, Ulu Selangor walaupun Najib mengumpan mereka dengan RM3juta untuk satu sekolah Cina disitu.

Bayangkan jika tiada PRK maka adakah kerja2 segera ini dilakukan? Saya yakin tidak. Bukanya satu pemimpin dari satu kementerian, malah semuanya pemimpin termasuk para Menteri mahu menjadikan Sibu bandar wireless terunggul, menyiapkan lebuhraya, pusat pelancungan, hab itu, hab ini, dll pada masa itu juga! Berapa banyak secara kebetulan ya?

Rata2 anak Sibu sendiri meninggalkan bandar tersebut mencari kerja ditempat lain. Kempen dari SUPP/BN yg mendakwa, " undi DAP bererti undi Negara Islam", "undi DAP nanti tak dapat makan mee Kampua"(gambar mee kampua berlemak babi dihidangkan dalam mangkuk bulan PAS pada billboard di roundabout-oleh SUPP/BN), cukup memberansangkan . Malahan memberi pukulan balik kepada BN di mana kaum Cina yg sekarang ini amat tahu dengan latar belakang PAS dan pergerakan PAS tidak termakan sama sekali dengan dakwaan bahan kempen tersebut.

Dalam satu dialog dengan hampir 300 pengundi Cina agama Kristian di Hotel Paramount, saya diajukan satu soalan oleh seorang pemuda mengenai dakwaan dalam kempen tersebut. Saya tanyakan semula sama ada terdengar kaum Cina di Kelantan yg sudah 20 tahun di bawah pentadbiran PAS, tidak di benarkan makan babi, minum arak dll. Bahkan patung Buddha yg terbesar sedang berbaring, berdiri, duduk tak pernah PAS ganggu! Tidak ada insiden potong memotong terdengar. Ini kemudian disahkan oleh pimpinan PR yg lain termasuk Dato Chua Jui Meng, YB Dato Ngeh Koo Ham dll. betapa adilnya PAS di Kelantan.

Apapun, saya merasakan PRK Sibu menunjukan bahawa BN menggula2kan rakyat dengan janji dan dan wang ringgit tidak bolih mempengaruhi mereka menolak BN.
Kempen dari pimpinan PR yg BN merasuah mereka dapat diterima dan akhirnya memenangkan DAP. Sama jugalah halnya seperti di PRK ulu Selangor. Namun oleh kerana jumlah pengundi peneroka felda melayu yg besar belum bolih memenangkan PKR di situ.

Kesimpulanya, kemenangan haq mengatasi bathil dapat di lihat di Sibu dan kita minta supaya di lain PRK, UMNO/BN terus menggunakan pendekatan sama, ia itu menawarkan dan menaburkan bermacam2 janji, mee segera dll yg telah lama dinafikan oleh BN. Di Sibu rakyat Sarawak berjaya menumbangkan rasuah walaupun mereka hidup daif dan sengsara 35 tahun dibawah Ketua Menteri Taib Mahmud. Rakyat di semenanjung yg dikatakan lebih moden, terpelajar, kaya dll bila lagi? Janganlah nanti warga di semenanjung diajar oleh orang Borneo, orang rumah panjang, orang malanau/iban /dayak (yg ramai masih bukan beragama Islam), bagaimana menjaga maruah kita supaya menolah rasuah, perkauman dan penindasan. Tolaklah UMNO BN sekarang dan selamanya!

Oleh Dato' Seri Ir. Haji Mohammad Nizar Jamaluddin

http://www.tranungkite.net/v10/ 

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails