Jumaat, 14 Mei 2010

PERBICARAAN LIWAT DS ANWAR-SAIFUL

·


Kini negara kita diselaputi awan kelabu dengan berjalannya perbicaraan liwat DS Anwar-Saiful Bukhari Azlan, yang meletakkan negara dalam keadaan memalukan. Episod kedua kes liwat yang lebih merupakan konspirasi politik itu yang sedang dibicarakan telah memperbodohkan semua rakyat Malaysia yang tinggal di negara ini.

2.Ia memperbodohkan rakyat Malaysia kerana kes itu memalukan tetapi ia hanyalah satu kes ciptaan dalam usaha membunuh karier politik DS Anwar dan memperlahankan gerakan kebangkitan rakyat dalam menuntut keadilan dan ketelusan dalam sistem demokrasi ala Malaysia ini.

3.Dalam perbicaraan liwat bagi episod pertama Ds Anwar telah meringkuk dalam penjara lebih enam tahun lamanya, namun akhirnya dibebaskan kerana didapati beliau tidak bersalah dan tidak ada kes liwat yang berlaku. Setelah sekian lama dibicarakan di mahkamah dan DS Anwar meringkuk di penjara, akhirnya mantan PM Tun Mahathir mengatakan tidak ada kes liwat. Kita tidak faham bagaiamana satu kes yang telah diputuskan oleh mahkamah, akhirnya dikatakan tidak ada kes. Ini membuktikan kes ini sengaja dicipta untuk "mengusir" DS Anwar dari sistem pemerintahan negara dan menghumbankannya ke dalam penjara.

4. Kini sekali lagi DS Anwar menghadapi skrip yang sama, tuduhan liwat dari UMNO/BN dengan menggunakan hakim-hakim yang dicucuk hidung dan mahkamah yang diputarbelitkan ibarat wayang kulit mengikut rentak Pak Dalangnya. Apakah hakim-hakim ini tidak mempunyai pendirian dalam menghadapi kes ini. Mengapakah mereka bersedia untuk membicarakan satu kes yang sebenarnya dicipta untuk mencapai cita-cita politik UMNO/BN? Apakah mereka terlalu bodoh untuk ditipu sedemikian rupa, sedang mereka mempunyai ijazah undang-undang berjela-jela.

5. Bukan sahaja mereka menipu dan tertipu, tetapi seluruh rakyat Malaysia, termasuk media cetak dan elektronik turut sama menipu dan tertipu, demi mencapai agenda pihak-pihak tertentu dan mengekalkan agar kebatilan terus berkuasa di bumi jantung pisang ini.

6. Sebab itu TG Abd Hadi Awang dalam satu kenyataannya dalam Harakah, menggesa badan kehakiman negara ini menggunakan proses keadilan dan menjauhi dari di pengaruhi oleh elemen politik.Konsep pemisahan kuasa antara pihak eksekutif, legislatif dan kehakiman haruslah dihormati dan ini adalah selaras dengan kehendak Islam. Dalam erti kata lain, beliau melihat badan kehakiman telah dimasukki oleh elemen-elemen politik yang menjejaskan kredibiliti kehakiman itu sendiri. Badan kehakiman harus disusun semula demi untuk menegakkan keadilan di bumi tercinta ini, bukan diperkuda oleh pihak tertentu yang menyebabkan hilangnya kepercayaan orang ramai terhadap proses keadilan di negara kita.



http://alrembauwi.blogspot.com

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails