Khamis, 2 September 2010

Jangan guna hujah agama! Habis guna hujah Atheis?

·

Oleh Ustaz Saiful Bahri
Acap kali bila melibatkan isu agama, UMNO gagal untuk berhujah. Beberapa isu yang cuba diketengahkan, akhirnya mereka kantoi. Kini mereka melarang daripada menggunakan hujah agama. Betapa lawak betullah puak-puak ini.
UMNO ni memangnya OKU. Bukannya (Orang Kuat UMNO) tetapi memang Orang Kurang Upaya. Tidak boleh berdiri atas jasanya sendiri. Dok fitnah orang dok nak bergantung kepada kain orang. Guna media kerajaan yang orang Pas juga sebagai pembayar cukai.


Pas kalau berlawan dengan UMNO dan petugas UMNO, dah lama dah menang. Tetapi kita berlawan dengan kerajaan persekutuan, kerajaan negeri yang UMNO kuasai, pegawai dan kakitangan yang diperalatkan, Majlis perbandaran dan majlis daerah, Kemas, Polis, SPR, Kementrian, agensi-agensi kerajaan seperti Felda, Felcra, Ketengah dan lain-lain.

Hari ini banyak urat dan nadi mereka putus khususnya dibeberapa buah negeri yang dirampas oleh PR menyebabkan mereka seolah hilang punca. Apa yang disifatkan suasana kritikal itu bukannya politik melayu tetapi politik UMNO. UMNOlah yang tenggelam punca. Seruan bersatu itu bukan untuk kepentingan ummah tetapi untuk kepentingan dan kekuasaan UMNO yang berasaskan kemelayuan sempit mereka. Selama mereka berkuasa, tidakkah UMNO yang mengikis kuasa raja-raja melayu selama ini. Kenapa hari ini mereka pulak berlindung disebalik Istana. Adakah UMNO tidak berupaya untuk pertahankan politik mereka sendiri. Ini dah teruk pada karpal Singh yang berkerusi roda tu.

KUALA LUMPUR 31 Ogos - Para pemimpin Islam sepatutnya tidak menggunakan hujah-hujah yang berasaskan agama untuk tujuan politik. Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Saifuddin Abdullah, berkata, peringatan daripada Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah perlu dijadikan iktibar kepada semua pemimpin Islam untuk kepentingan ummah.
''Kenyataan baginda sangat tepat kerana apabila berhujah, seseorang pemimpin itu perlu memastikan bahawa hujah tersebut berasaskan fakta dan untuk kepentingan umum. ''Justeru, saya menyeru kepada semua pemimpin Islam di negara ini supaya bersatu serta mengutamakan kepentingan ummah dan bukannya kepentingan parti politik masing-masing,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini. Raja Dr. Nazrin Shah semalam menzahirkan kebimbangan terhadap umat Islam di negara ini yang disifatkannya dalam suasana kritikal, bagaikan tenggelam punca.
Sementara itu, Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan memberitahu, titah baginda itu perlu diberi perhatian oleh semua pihak terutamanya pemimpin-pemimpin parti pembangkang. Katanya, politik mestilah berasaskan prinsip iaitu untuk mendaulatkan agama, membela bangsa dan membina negara.

Ahmad Maslan menganjurkan ada prinsip dalam politik. Bila pulak UMNO ada prinsip? Sejak bila prinsip UMNO mendaulatkan ugama? Bila UMNO membela bangsa? Bila pulak UMNO membina Negara. 53 tahun merdeka, UMNO gagal memurnikan prinsip yang didakwa itu. Agama disisih, bangsa digadai dan Negara dijual.
Pelik juga, Datuk Saifuddin Abdullah mencadangkan supaya jangan menggunakan hujah agama untuk tujuan politik? Dari mana pulak dia ni belajar? Memanglah puak sekular mereka menggunakan hanya hujah logik dan akal. Politik Machievelli dan adu domba. Mereka guna Islam yang hadhari dan tak guna Islam yang badawi kononnya?
Tiada manusia yang hidup tanpa politik. Manusia sebagai hayawanun as-siasi, hayawanun ijtima’e, hayawanun iqtisadi…. (Manusia yang berpolitik, manusia yang bermasyarakat, manusia yang berekonomi dll). Orang mati sahaja yang tak berpolitik. Orang bodoh dan orang gila pun ada politik mereka. Apatah lagi tahap binatang pun ada politik dan kepimpinan mereka. Cuma dalam Islam konsepnya adalah menggantikan kepimpinan Rasulullah Saw setelah wafat baginda untuk menjaga agama dan mentadbir dunia dengan agama Islam tersebut. Mereka disuruh berhujjah dengan al-quran maupun hadis serta Ijma’ dan qias. Islam melarang taqlid buta terhadap pemimpin mereka semata-mata. Mengikut dengan jahil dan membuta-tuli.

عَنْ مَالِك أَنَّهُ بَلَغَهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اللَّهِ وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ
Daripada Malek bahawa Rasulullah Saw bersabda: Aku tinggalkan kepada kamu dua benda yang kamu selama-lamanya tidak akan sesat andai kamu berpegang teguh dengannya iaitu Kitabullah (Al-Quran) dan Sunnah rasul-Nya (Rasulullah saw).

Kekadang setiap jumaat Tok khatib membacakan hadis ini. Tak pergi jumaat ke puak-puak ni?

Firman Allah dalam surah An-Najm ayat 3-4 :-

وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى . إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى
Dan ia tidak memperkatakan menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri, Segala yang diperkatakan itu tidak lain melainkan wahyu yang diwahyukan kepada-Nya

Manusia ni kalau bab berhujah pakai akal atau pakai keng memang tak habis. Cuba Tanya Ayah Pin. Pun dia ada hujah yang ia benar. Habis apa penyelsaiannya. Allah berfirman:-

فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا

Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, Maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. Surah al-Nisa’: 59.
Habis kenapa dilarang menggunakan hujah agama? Tidakkah al-Quran itu rujukan. Apakah kita sudah tidak beriman dengannya lagi. Tidakkah al-Quran itu punca kebenaran sebagaimana firmanNya:

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

Kebenaran itu datang dari Tuhanmu, maka janganlah kamu tergolong dari kalangan orang yang melampaui batas al-Baqarah : 187

Ada 5 tempat diulang ayat sedemikian sebagai ta’kid daripada Allah Swt.

ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ نَزَّلَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِي الْكِتَابِ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ

Yang demikian itu adalah kerana Allah telah menurunkan al-Kitab dengan membawa kebenaran dan sesungguhnya orang-orang yang berselisih tentang (kebenaran) al-Kitab itu, benar-benar berada dalam penyimpangan yang jauh (dari kebenaran). Al-Baqarah : 176
Jadikanlah al-Quran sebagai panduan. jadikanlah Ia sebagai hujah yang kukuh dan beramal dengannya. Janganlah ragu-ragu padanya. Itulah ciri orang yang bertaqwa dan semoga ia memberi syafaat buat kita di hari Akhirat kelak.

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails