Isnin, 28 Jun 2010

·

Eksklusif: Gedung Ilmu Terus Dibiar Layu, Rakyat Kecewa Kerajaan Negeri Pahang Terus Pinggirkan Perpustakaan Awam Negeri Dari Arus Kemajuan !!

KUANTAN, 28 Jun - Orang ramai di bandar ini kecewa dan hairan melihat sikap Kerajaan Negeri Pahang yang langsung tidak peka untuk membaik pulih bangunan perusatakaan awam negeri yang kini semakin uzur dan usang. Bangunan Perbadanan Perpustakaan Awam Pahang itu sudahlah terletak di kawasan tersorok, malah ia langsung tidak mengambarkan sebuah pusat kecemerlangan ilmu dan pendidikan yang wajar dikunjungi oleh rakyat Pahang. Menurut seorang pengunjung tetap ke perpustakaan awam yang menghubungi PDO berkata beliau agak hairan dengan sikap kerajaan negeri yang seolah-olah menutup sebelah mata untuk membiarkan bangunan yang menempatkan perpustakaan awam Pahang. "Sebelum ini memang saya ada dengar bangunan baru akan dibina di Tanah Putih, namun nampaknya ia tidak menjadi kenyataan. Malah saya juga hairan dengan sikap kerajaan negeri yang tidak mahu mengambil berat akan hal ini, sedangkan bangunan usang perpustakaan itu terletak di pintu masuk ke Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang ini sendiri" katanya. Untuk makluman, bangunan perpusatakaan awam Pahang itu terletak diantara bangunan Lembaga Kemajuan Perusahan Pertanian Pahang (LKPP) dan Ibu Pejabat Polis kontijen Pahang di Jalan Gambut dekat sini. Malah bangunan tersebut juga terletak berhadapan dengan pintu masuk ke WismaPersekutuan dan Wisma Sri Pahang yang menempatkan Pejabat Menteri Besar itu sendiri sebenarnya. Soalnya sekarang, kenapa "gedung ilmu itu" dibiarkan terkulai layu sebegitu rupa di saat negeri-negeri lain sibuk membangunkan perpusatakaan awam negeri masing-masing untuk kemudahan rakyat.


Inilah rupa bentuk bangunan perpustakaan awam Pahang yang memang
sudah terlalu usang dan amat daif untuk dijadikan gedung ilmu itu


Pandangan dari luar pintu masuk, Ibu Pejabat Polis Kontijen Pahang (kanan)
"Saya malu melihat kedaifan perpustakaan awam Pahang. Begitu jauh bezanya dengan tempat lain, seolah-olah kerajaan negeri ini langsung tidak peka untuk menjadikan rakyat bijak membaca. Kalau ditempat lain perpustakaan awam mereka sudah dibangunkan begitu canggih siap dengan kelengkapan ICT yang terkini serta kemudahan lain untuk menggalakkan rakyat membaca dan mendalami ilmu pengetahuan mereka. Tapi kenapa ia tidak berlaku di Pahang iaitu negeri Perdana Menteri Malaysia sendiri" kata seorang pengunjung yang ditemui. Beliau juga hairan sikap MB Pahang yang tidak mengambil berat masalah tersebut sedangkan dia pernah menjadi Pengerusi perpustakaan awam itu sendiri. "Nampak benar MB tidak gemar rakyat membaca atau menambah ilmu pengetahuan" katanya. Keadaan yang daif itu memang amat mengejutkan bagi mereka yang pertama kali mengunjunginya. Malah ada sesetengah mereka yang tersesat akibat ketiadaan papan tanda ke perpustakaan yang diletakkan di jalan-jalan utama di bandar ini. Kedaifan perpustakaan awam Pahang ini juga selaras dengan laman web mereka sebenarnya. Kami cuba melayari laman web rasmi perpustakaan itu dan ternyata amat mengejut. Dengan sumber maklumat yang tida terkini dan maklumat yang "melepaskan batuk ditangga" menambahkan lagi bukti bahawa memang pihak berkenaan tidak berjiwa IT sebenarnya. Sebagai bukti sila klik sini. Kami cuba membeza laman web dari negeri lain terutamannya negeri jiran di Terengganu. Ternyata bezanya bagai "langit dengan bumi". Dengan bangunan yang canggih dan kemudahan yang terbaik ternyata Perpustakaan Awam Negeri Terengganu mengatasi Pahang. Malah laman web rasmi mereka juga jauh bezanya dengan Pahang. Klik bukti.


Cuba lihat bentuk perpustakaan awam Terengganu (kiri) dan Johor (kanan)
yang begitu canggih dan amat memuaskan rakyat untuk mendapatkan ilmu


Bukti, muka depan laman web rasmi perpustakaan awam Terengganu
(kiri) dibandingkan dengan laman web perpustakaan awam Pahang
Tambah mengejutkan lagi, kedaifan dan keusangan bangunan Perpustakaan Awam Negeri Pahang ini semakin tercemar bila dibandingkan dengan perpustakaan daerah di negeri ini. Apakah masalah yang berlaku sebenarnya, hingga pihak kerajaan gagal untuk membangunkan sebuah bangunan baru bagi menggantikan bangunan yang sudah teralu tua ditelan dek usia itu?. Bukankan perpustakaan itu merupakan gedung ilmu dan menjadi pusat kecemerlangan, makanya kenapa ia tidak dibaik pulih supaya dapat menarik perhatian rakyat untuk berkunjung dan minat membaca di situ. Jika inilah keadaannya, maka kami yakin rakyat Pahang akan ketandusan ilmu untuk masa yang akan datang.


Bangunan Perpustaakaan Awam Desa Bandar Tun Razak, Muadzam Shah
ini lebih selesa dan sempurna dari perpustakaan awam negeri di Kuantan


Bangunan Perpustaakaan Awam Cameron Highlands dan Rompin (kanan)
juga jauh bezanya dengan Perpustakaan Awam Negeri Pahang itu sendiri
[Teguran ini terpaksa dibuat selepas PDO menerima banyak rungutan daripada rakyat Pahang terutamanya warga Kuantan. Ramai yang tidak percaya begitu rupanya Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Pahang, lokasi yang tersorok, tersepit antara bangunan dan masih berdindingkan papan di saat pembangunan yang merimpah ruah tiba sekarang ini. Walhal, MB Pahang itu sendiri pernah menjadi dan masih lagi merupakan Pengerusi Perpustakaan terbabit. Sedar atau tidak, bangunan sedia ada perlu dirobohkan dan bangunan baru perlu didirikan segera selaras dengan perkembangan zaman. Semoga pihak terbabit dapat cari jalan penyelesaiannya demi memulihkan imej gedung ilmu di Pahang ini].

http://pahangdaily.blogspot.com 

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails