Selasa, 25 Mei 2010

Siri 1: Hukum Hudud Terengganu- Batu bersurat.

·


Perkembangan politik semasa, mendorong minat saya untuk menggarap semula kefahaman kepada masyarakat khususnya umat Islam termasuklah generasi muda untuk menekuni dan memahami apa yang menjadi teras dan prinsip negeri atau Negara yang ingin dicapai oleh seorang pejuang harakah Islamiyyah.


 Sebuah Negara yang aman, makmur dan Allah meredhainya selari dengan apa yang difirmankan Allah Swt sebagai

بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ(Negeri yang baik dan (Tuhanmu) adalah Tuhan yang Maha Pengampun". (Surah Saba: 15)

Tanggungjawab khilafah yang ditinggalkan sejak Nabi Adam a.s dan diteruskan oleh nabi-nabi terdahulu yang akhirnya dikhatamkan oleh baginda Rasulullah Saw berhijrah ke Madinah dan mewujud Negara Islam Madinah dengan piagamnya yang tersendiri. Pemerintahan yang berkembang sehingga dua pertiga dunia mengecapi nikmat dan keadilan Islam. Setelah generasi demi generasi kekhalifahan akhirnya ia berakhir apabila tumbangnya khalifah uthmaniyyah Turki pada tahun 1924.

Dan menjadi tugasan kita untuk mengembalikan semula tanggungjawab khilafah yang ditinggalkan dengan mendirikan pemerintahan Islam yang tertegak didaamnya hukum hakam Islam berdasarkan al-Quran dan Sunnah Rasulullah Saw.

Diatas permintaan beberapa sahabat dan teman alam maya yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang konsep Negara Islam dan undang-undang Islam yang ingin ditegakkan dalam mengembalikan kegemilangan Islam. Memandangkan Pas pernah memerintah Terengganu Darul Iman pada tahun 1999-2004 dan bukan setakat mengemukakan draf tetapi meluluskan dan mewartakan undung-undang tubuh negeri Terengganu Darul Iman dengan meletakkan rujukan yang tertinggi iaitu al-Quran, Hadis, Ijma’ & Qiyas yang juga merupakan rujukan tertinggi dalam perlembagaan Pas.

Inilah antara kejayaan besar dalam perjuangan yang melepaskan ikatan jahiliyyah yang dirantai dan dikunci oleh perlembagaan Lord reid semenjak merdeka dan diikat sama sebagai pusaka warisan oleh UMNO-BN.
Begitu juga pemwartaan rang undang-undang kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu 1423H/2002M setelah ditanda-tangani oleh Tuanku Sultan Terengganu setelah ia diluluskan didalam sidang Dewan Undangan Negeri Terengganu pada 7 Julai 2002 yang dibentangkan oleh DS Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dan disokong oleh penulis sendiri yang ketika itu sebagai Adun Paka. Kerana itu adalah wajar untuk kita renung kembali dan hayati semula supaya pencerahan dapat dibuat atas segala fitnah dan tohmahan yang dilakukan atas undang-undang hudud dan qisas itu. Tuduhan ianya sebagai hudud Pas dan bukan hudud sebenar. Hudud Pilihanraya. Kelulusan yang tergesa-gesa dan gopoh. Hudud adalah punca kekalahan Pas Terengganu. Ia menakutkan Bukan Islam. Hudud bertentangan dengan Hak asasi Manusia (HAM) dan sebagainya sehingga adanya pandangan “Jangan bercakap isu Islam, Negara Islam dan Undang-undang Islam kerana ianya tidak releven”… dan belbagai lagi.

Tapi kini ia mungkin berbaza. Diharapkan orang melayu serta umat Islam lebih berlapang dada selepas ini setelah orang cina dan bukan Islam Sibu lebih terbuka dalam menanggapi isu-isu Pas dan Negara Islam ini.

Penulis akan menyusun beberapa siri agar ia lebih memudahkan kefahaman kita dan dirasakan perlu kerana kaitan dengan pelaksanaan syariah di Terengganu. Antaranya mengenai sejarah Terengganu dan Islam, Undang-undang tubuh negeri Terengganu, Pindaan undang-undang tubuh negeri Terengganu, Draf & Rang enakmen Hudud-Qisas Terengganu. Isu-isu berbangkit serta jenayah UMNO-BN Terengganu dalam isu undang-undang & pengkhianatan perlembagaan Terengganu.

KEDATANGAN ISLAM KE TERENGGANU .

Pada 22 Februari 2003 lalu, Kerajaan pimpinan Pas Terengganu telah mengadakan sambutan besar-besaran sempena genapnya usia kedatangan Islam di Terengganu selama 700 tahun berdasarkan tarikh/tanggal yang tercatat di Batu Bersurat yang ditemui di Hulu Terengganu. Penemuan Batu Bersurat itu merakamkan betapa Islam telah ada di Terengganu sebelum 22 Februari 1303 telah mengubah sejarah awal yang menyebut bahawa Islam mula tiba di Malaysia melalui Melaka dalam tahun 1409 Masihi. Hampir semua buku sejarah mengatakan bahawa Islam di negara ini bermula di Melaka tetapi penemuan Batu Bersurat itu menyebut bahawa Islam tiba melalui Terengganu 100 tahun lebih awal iaitu 22 Februari 1303.

Batu bersurat ini merupakan batu yang mempunyai ukiran yang paling tua dan tulisan Jawi pertama ditemui di Malaysia. Batu ini ditemui separuh tenggelam selepas banjir surut di tebing Sungai Tersat di Kuala Berang, Hulu Terengganu pada tahun 1899. Pada Batu Bersurat Terengganu terdapat pula catatan nama Raja Mandalika yang telah memerintah dan melaksanakan syariat Islam.Isi teks batu bersurat ini mengenai undang-undang seorang raja. Catatan yang terkandung pada batu ini menyebut Islam sebagai agama rasmi dan menerangkan hukum-hukum Islam tentang maksiat dan segala kemungkaran. Peri pentingnya Batu bersurat ini akhirnya ia mengambil tapak dibulatan penyu sebagai tanda sejarah kedatangan Islam di Terengganu. Ianya juga cadangan penulis sendiri dalam sidang dewan undangan supaya mengalihkan patung penyu yang bersifat dan digantikan dengan tanda kedatangan Islam ke Terengganu itu. Ia pernah menjadi isu politik UMNO-BN dengan patung penyu ini yang amat dipertahankan oleh puak-puak UMNO-BN.

Cuba teliti catatan yang termaktub di batu bersurat tersebut.

Muka pertama

1. RasululLah dengan yang arwah santabi mereka
2. Asa pada Dewata Mulia Raya beri hamba meneguhkan Agama Islam
3. Dengan benar bicara derma mereka bagi sekalian hamba Dewata Mulia Raya
4. Di Benuaku ini penentu agama RasululLah sallallahi wassalama raja.
5. Mandalika yang benar bicara sebelah Dewata Mulia Raya di dalam
6. Bumi penentu itu fardhu pada sekalian Raja Manda.
7. Lika Islam menurut setitah Dewata Mulia Raya dengan benar.
8. Bicara berbajiki benua penentuan itu maka titah Seri Paduka.
9. Tuhan menduduki Tamra ini di Benua Terengganu adi pertama ada.
10. Jumaat di bulan Rajab di tahun saratan disasanakala.
11. Baginda RasululLah telah lalu tujuh ratus tua.

Muka kedua

1. Keluarga di Benua jauh kan
2. Datang berikan.keempat orang berpiutang.
3. Jangan mengambil....(a)mbilhilangkanemas.
4. Kelima derma barang orang....(mar)dika.
5. Jangan mengmbil tugas buat temasnya.
6. Jika ia ambil hilangkan emas.Keenam derma barang.
7. Orang berbuat bala cara laki-laki perempuan satitah.
8. Dewata Mulia Raya jika merdeka bujang palu.
9. Seratus ratun jika merdeka beristeri.
10. Atawa perempuan bersuami ditanam hinggakan.
11. Pinggang dihambalang dengan batu matikan.
12. Jika inkar (bala cara) hambalang jika anak mandalika.....
Muka ketiga

1. Bujang dandanya sepuluh tengan tiga jika ia.........
2. Menteri Bujang dandanya tujuh tahil se (paha)....
3. Tengah tiga, jika tetua bujang dandanya lima (tahil....
4. Tujuh tahil sepaha masuk bandara, jika O (rang).....
5. Merdeka. Ketujuh derma barang perempuaan hendaak..........
6. Tiada dapat bersuami, jika ia berbuat balabicara..............

Muka keempat

1. ..........tiada benar dendanya setahil sepaha kesembilan derma.
2. ..........Seri Paduka Tuhan (Tuan) siapa tiada harta dendanya.
3. ..........Ke sepuluh derma jika anakku, atawa pemaainku atawa cucuku atawa keluarga ku atawa anak.
4. ..........tamra ini segala isi tamra barang siapa tiada menurut tamra ini laknat Dewata Mulia raya.
5. ...........di jadikan Dewata Mulia Raya bagi yang langgar acara tamra ini.

Teks pada batu bersurat ini ada menyatakan mengenai tarikh ia ditulis, iaitu "Jumaat di bulan Rejab di tahun saratan di sasanakala Baginda Rasulullah telah lalu tujuh ratus dua". Menurut kajian yang dilakukan oleh Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib Al-Attas, tarikh bagi batu bersurat ini ialah Jumaat, 4 Rejab 702 H, bersamaan dengan 22 Februari 1303M. Ia juga secara jelas mewartakan undang-undang jenayah Islam yang diterima-pakai oleh pemerintah Terengganu ketika itu.

Ini bermakna Negeri Terengganu telah terbukti menegakkan hukum syariah sejak 7 abad yang lalu dan antara yang terawal di Malaysia. Seterusnya Di Terengganu, Undang-undang Jenayah Islam telah dilaksanakan khususnya semasa Sultan Zainal Abidin III (1881-1918). Pada masa itu terdapat beberapa mahkamah yang membolehkan menjatuhkan hukuman mengikut Undang-undang Islam. 
 

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails