Jumaat, 7 Mei 2010

Dongeng Kadok, Pandir dan Luncai moden

·



                                                                                                                                                                          Ini cerita bukan cerita dongeng dulu seperti kisah Pak Kadok, Pak Pandir dan Luncai tetapi ianya cerita benar lagi benar dan tiada yang tidak benar semata-mata benar.
Kisah berlaku pada tahun 2009 iaitu tahun lepas. Ada dua keluarga yang berjiran sekian lama tetapi mereka saling rebut 3 tapak tanah. Tanah pertama merupakan tanah yang penuh dengan pokok hutan. Tanah tersebut menghasilkan akar dan buluh lemang sahaja. Memandangkan tanah tersebut jauh ke dalam hutan, maka hasilnya tidak seberapa.


Dua tanah lain pula mempunyai hasil yang lumayan iaitu emas. Emas yang tertanam di tanah ini adalah emas kelas satu dengan kata lain 100%. Harganya mencecah berbilion Ringgit Malaysia (RM). Tuntutan tanah bertindih ini telah sekian lama.
Dijadikan cerita, Pak Kadok yang berakal udang telah berjumpa jirannya, Pak Pandir yang lurus bendul. Pak Kadok melahirkan keinginan hatinya untuk menyerahkan 2 buah tanah emas beliau kepada Pak Pandir.
Maka terperanjatlah Pak Pandir dengan usul Pak Kadok tersebut dan dengan sifat lurus bendulnya, Pak Pandir terus setuju. Dalam lurus bandul Pak Pandir, Pak Pandir cerdik daripada Pak Kadok yang berotak udang. Dengan falsafah "rezeki jangan dibuang, musuh jangan dicari" maka Pak Pandir pun menandatangani perjanjian dengan Pak Kadok di rumah Pak Pandir.
Seminggu sebelum majlis tandatangan penyerahan tanah-tanah tersebut, Pak Kadok telah bermesyuarat dengan adik beradik beliau yang bernama Pak Bodoh, Pak Bangang, Pak Bahalol, Pak Otak Di Lutut, Pak Takut Bini dan yang paling bongsu bernama Pak Lidah Pendak.
Adik beradik Pak Kadok bersetuju dengan Pak Kadok. Mereka beri sokongan tanpa berbelah bagi. Sebelum itu pada tahun 2003, anak sulung Pak Kadok yang bernama Anak Nas telah menandatangani perjanjian dengan syarikat Mur untuk mengusahakan tanah emas tersebut. Anak Nas ini tidak dibawa berbincang oleh Pak Kadok.
Maka Mac 2009, kedua-dua tanah tersebut diserahkan kepada Pak Pandir yang sering tersenyum kerana melihat kebodohan Pak Kadok yang berotak udang bersama adik-beradiknya yang sama taraf dengan Pak Kadok. Penyerahan ini terus senyap sehingga anak bongsu Pak Kadok yang berada di USA mengetahuinya.
Anak bongsu ini terus menghubungi abang beliau iaitu Anak Nas. Anak Nas merasa marah lalu memberitahu pengkabaran ini kepada seluruh adik beradik beliau. Anak Nas dan adik-adik beliau terus menekan Pak Kadok dan Pak Kadok dengan lembut mengatakan dia mengamalkan prinsip menang menang dengan Pak Pandir.
Untuk meredakan keadaan, setiausaha sulit Pak Kadok yang bernama Orang Tua Bangap Putra menyatakan sebab-sebab penyerahan 2 tanah tersebut kepada Pak Pandir. Orang Tua Bangap Putra mengatakan bahawa nanti Pak Pandir akan menyerahkan tanah hutan kepada Pak Kadok serta Pak Pandir bersetuju 2 tanah tersebut dikerjakan oleh Pak Kadok sebahagian untuk tempoh 40 tahun mulai Mac 2009.
Namun begitu setiausaha Pak Pandir yang bernama Orang Muda Bijak Pintar mengesahkan bahawa tanah hutan tetap milik Pak Pandir. Selain itu, Pak Pandir telah mengarahkan syarikat Tot mengusahakan tanah tersebut sedangkan Anak Nas masih terkaku. Disebabkan otak udang Pak Kadok dan kebangangan tahap gaban adik beradik Pak Kadok, anak-anak Pak Kadok kehilangan tanah yang hasilnya berbillion RM dan tanah hutanpun belum tentu menjadi miliknya.
Itulah Pak Kadok Moden. Ayam sabung menang tetapi kampung tergadai. Siapa yang paling bodoh, Pak Kadok atau Pak Pandir? Dalam cerita ini, siapa penderhaka dan pengkhianat? Jawab jangan tak jawab tetapi jawapan anda hendaklah diterjemahkan dalam PRU 13.

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails